Röportaj TÜV SÜD D-EXPERT; En sık karşılaştığınız vakaları paylaşır mısınız?

Röportaj TÜV SÜD D-EXPERT. Cevaplayan: TÜV SÜD D- EXPERT Genel Müdür Yardımcısı Ozan AYÖZGER

Binlerce kişi, almak istediği aracı kontrol ettirmek için ekspertiz firmalarına başvuruyor. Alıcılar yanlış veya eksik bilgi aktarımı sebebiyle mağduriyet yaşayabiliyorlar. İstenmeyen durumlarla karşılaşmamaları için alıcılara, hizmet yeterlilik belgesi olan firmalardan hizmet almaları öneriliyor. TÜV SÜD D- Expert’ in Genel Müdür Yardımcısı Ozan Ayözger satın alma süreciyle ilgili önemli konulara değindi. Ayözger ‘’ Araç alım ve satımlarında herkes aracın mevcut durumu hakkında şeffaf bilgiye sahip olmak ister. Aracın değerinde satılması veya satın alınmasının en önemli unsuru olan bu bilgi ancak güvenilir bir ekspertiz sayesinde elde edilir. Bu sebeple son yıllarda ekspertiz konusunda uzmanlaşan bağımsız ve tarafsız oto ekspertiz şirketlerinin raporları hem alıcıların hem de satıcıların kendilerini güvence altına almalarına fayda sağlamaktadır ’’ dedi.

İkinci el araçlarda en çok hangi dolandırıcılık vakaları ile karşılaşıyorsunuz?

Dolandırıcılık yerine, eksik veya hatalı bilgi verilmesi sonucunda sorun yaşayarak şubelerimize gelen araç alıcılarıyla fazlasıyla karşılaşıyoruz. Bu durum genelde araçların hasar geçmişleri ile alakalı oluyor. Örnek verecek olursak; Boyasız olarak satışa sunulan bir araçta bir ya da birkaç parçada boya çıkma durumu veya satıcı tarafından boyalı olarak bildirilen parçaların değişmiş olduğunun tespit edilmesi gibi durumlarla oldukça sık karşılaşıyoruz. Özetleyecek olursak; araca talip olan kişiye araç sahibi tarafından verilen bilgilerle, bizim kontrollerimiz sırasındaki tespitlerimiz arasında büyük farklar oluşabiliyor.


Araçların geçmişte airbag açtığı nasıl anlaşılabilir? Bunu nasıl tespit ediyorsunuz? Her ekspertiz şirketi bu kontrolü gerçekleştirebiliyor mu?

Araçların karıştığı ciddi kazalarda airbagler açılıp emniyet kemerleri aktif gergi moduna geçiyor. İlgili araç, yetkili bir onarım servisi tarafından orijinal yedek parçalar ile onarıldığında herhangi bir problem yaşanmıyor. Parçalar eğitimli uzmanlarca orjinalleriyle değiştirildiği için aracın servis geçmişi ve detaylı tramer dökümünü incelediğiniz takdirde burada hangi parçaların değiştiği görülebiliyor. Fakat bu parçaların değiştirilmeyip onarım yoluna gidilmesi durumunda tespit biraz daha zorlaşıyor. Ön torpido ve direksiyon bölümü çok titizlikle incelendiğinde onarımların tespiti kısmen de olsa mümkün oluyor. TÜV SÜD D-Expert olarak ekspertiz süreçlerinde sökme takma işlemi yapmadan, son teknoloji cihazlarla operasyonumuzu gerçekleştiriyoruz. Airbag kontrolünün sökme takma işlemi yapmadan tamamlanması mümkün olmuyor. Bu konuda yetkili servisler dışında yapılacak en küçük yanlış müdahalenin ölümcül sonuçlara neden olacağını bilmemiz sebebiyle OBD taraması esnasında ve görsel kontrollerimizde şüphe edilen bir bulguya rastlamamız durumunda müşterilerimize bilgi vererek yetkili servis kontrolü yapılmasını öneriyoruz.


Bir aracın iki araçtan birleştirildiğinden nasıl şüphelenebiliriz?

Hasarlı araçların onarım süreçleri ve yüksek onarım maliyetleri sebebiyle başvurulan bu yöntemle birleştirilen araçlarla son dönemde şubelerimizde sıklıkla karşılaşıyoruz. Ekspertiz süreçlerimizde bulunan araç iç direklerinin, marşbiyellerinin ve alt taban sacının kontrolü esnasında araca uygulanan işlemi rahatlıkla tespit edebiliyoruz.


En sık karşılaştığınız vakaları paylaşır mısınız?

İkinci el araç satış değerini doğrudan etkileyen boyanan veya değişen parça konusunun bertaraf edilmesi amacıyla, kaza yapan araca aynı renkte çıkma parçaların takılarak alıcıya orijinal iddiasıyla satılmaya çalışılması en sık karşılaştığımız vakaların başında yer almaktadır.

Ekspertizlerde en çok rastlanan hileler nelerdir? (Kilometre düşürme, motor değişimi, parça birleştirme vb.)

Km düşürme maalesef hala en çok başvurulan yöntemlerin başında yer alıyor. Ekspertiz esnasında tespit edilemeyeceği düşünülerek, ekspertiz öncesinde araca katkı yapılarak motor arızalarının gizlenmeye çalışması ve ciddi soruna sebep olabilecek durumların küçük onarımlar yapılarak aracın satılmaya çalışılması da karşılaştığımız diğer önemli konular olarak öne çıkıyor.


Vatandaşların nelere dikkat etmesi lazım?

Ekspertiz hizmeti alacakları merkezin kurumsal, güvenilir ve TS 13805 hizmet yeri yeterlilik belgesi olan bir işletme olmasına özen göstermelerini tavsiye ediyorum.


Bu gibi hilelerin ekspertizden kaçma ihtimali var mıdır?

İnsan faktörünün olduğu her konu gibi bu da olasılıklar arasındadır. Aksamalar, hatalar yaşanabilir ancak önemli olan ekspertiz firmalarının sağlanan hizmet sonrası, müşterilerin geri dönüşlerine önem vererek ekspertiz raporlarının arkasında durmasıdır. TÜV SÜD D-Expert olarak müşterilerimizin geri dönüşlerine önem vererek hem markamıza, hem de sektörümüze değer katma hedefimizi büyütmekteyiz. Tüketicinin mağdur edilmemesi gerektiğine olan inancımız sayesinde, menfi geri bildirimleri hassasiyetle değerlendirip olası mağduriyetlerde tarafımıza düşen sorumlulukları yerine getirmekteyiz.


Garantili ekspertizlerde sonradan çıkan sorunlar için vatandaşlar hangi yolu izlemeli?

Ekspertiz hizmeti aracın mevcut durumunun tespitini içerir ve anlık sonuçlar ortaya koyar. Ekspertiz esnasında bulunmayan ve sonradan ortaya çıkan arızalar için ekspertiz firmaları garanti veremez. Ekspertiz esnasında tespit edilemeyen ve araçta mevcut olan arıza ve hasarlar konusunda tüketicilerin karşılarında muhatap bulabilmeleri gerekliliği yadsınamaz bir gerçektir. Konu hakkında detaylı inceleme yapıp ekspertiz merkezi kaynaklı bir mağduriyetin tespit edilmesi halinde bunun yükümlülüklerinin ekspertiz merkezi tarafından yerine getirilmesi gerekmektedir. Tüketicilerin mağduriyetlerinin devam etmesi halinde tüketici mahkeme heyetlerine başvurmalarını önerebilirim.

Sektörde faaliyet gösteren diğer firmaların konu hakkındaki prosedürleri hakkında bilgi sahibi olmamakla birlikte, TÜV SÜD D-Expert olarak ekspertiz raporlarımızın her zaman arkasında duruyoruz. Mağduriyet halinde üzerimize düşen sorumlulukları yerine getirerek müşteri memnuniyetimizi en üst seviyede tutmayı hedefliyoruz. Ayrıca müşterilerimize sunduğumuz 3 ay, 6 ay ve 12 aylık Garanti Ürünlerimiz ile ekspertiz hizmetiz sonrasında oluşabilecek arızaları garanti altına alıyoruz.

Aktüel İntermedya / AUTO AKTÜEL

Ayrıca Kontrol Et

ŠKODA AUTO Başarıyla Kapattığı İlk Çeyrek Raporunu Açıkladı

ŠKODA AUTO müşterilerine global teslimatlarını 2020’ye göre 2021’in ilk üç ayında yüzde 7.2 artırdı. Bununla …